Česká filharmonie Beatrice Rana

Česká filharmonie ⬩ Beatrice Rana

Francouzská hudba rozjasnila repertoár barvami, o nichž se skladatelům ve střední Evropě nesnilo. S jejich kompletní paletou se k orchestru vrací dirigent Alain Altinoglu, dá však našim uším okusit i trošky Itálie. V Mendelssohnově klavírním koncertu u České filharmonie debutuje Beatrice Rana, která na svůj nástroj hraje „bel canto“.

Program

Hector Berlioz
Římský karneval, předehra, op. 9 (9')

Felix Mendelssohn Bartholdy
Koncert pro klavír a orchestr č. 1 g moll, op. 25 (20')

— Přestávka —

Hector Berlioz
Královský hon a bouře z opery Trojané (10')

Maurice Ravel
Suita č. 2 z baletu Daphnis a Chloé (17')

Účinkující

Beatrice Rana klavír

Alain Altinoglu dirigent

Česká filharmonie

Francouzský dirigent Alain Altinoglu působí jako hudební ředitel Frankfurtského rozhlasového orchestru a bruselského divadla Théâtre Royal de la Monnaie. Právě za strhující a inspirující výkony při tamních operních inscenacích se mu dostalo dalekosáhlého uznání, které dokládají jeho hostování u těch nejlepších na scéně: Berlínští a Vídeňští filharmonikové, Královský orchestr Concertgebouw, Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu, Londýnský symfonický orchestr, v Americe Chicago, Cleveland i Boston. Z operních domů pak jmenujme Metropolitní operu v New Yorku, Královský operní dům v londýnské Covent Garden, Vídeňskou státní operu nebo oba berlínské a všechny tři pařížské operní domy.

Alain Altinoglu již s Českou filharmonií zažil jeden krásný impresionistický večer v roce 2022. I tentokrát chystá Ravela, zvolil druhou suitu z baletu Daphnis a Chloé, v níž se autor inspiroval obrazy Řecka u francouzských malířů z konce 18. století. Deset minut nádherné hudby z Berliozovy nejmonumentálnější opery Trojané připomene další antický milostný příběh, který začíná v Tróji a končí v Kartágu. Koncertní předehru Římský karneval Berlioz stvořil na základě italského tance saltarello ze své zapomenuté opery Benvenuto Cellini. Napsal ji po svém studijním pobytu v Římě, kde se mu mimochodem příliš nelíbilo.

A italské tóny zaslechneme i v Mendelssohnově prvním klavírním koncertu. I ten byl napsán v Římě, když byl skladatel v letech 1829 až 1831 na cestách Evropou. Přednese jej italská klavíristka Beatrice Rana, která s Českou filharmonií vystoupí poprvé. Tak jako mnoho vynikajících hudebníků vrhla se i ona na hudební studia brzy, snad ještě dříve než většina jejích kolegů. „Začalo to ještě před mým narozením, protože oba moji rodiče jsou klavíristé,“ řekla v nadsázce v rozhovoru u příležitosti svého debutu v newyorské Carnegie Hall. V něm také přiznala svou vášeň pro operu, která ji v práci inspiruje. „Jde o velmi dramatický způsob přístupu k životu. Pojem bel canto neboli krásný zpěv se v mé hře velmi projevuje, protože je součástí mé kultury a mého původu.“

Preludium

Česká filharmonie zve všechny držitele vstupenek na setkání před koncertem. Preludia vás připraví a navnadí na program – dirigenti, sólisté nebo hudebníci z orchestru, ale i muzikologové a hudební publicisté hovoří o skladatelích a skladbách, o souvislostech a zajímavostech. Součástí jsou hudební či hudebně obrazové ukázky.

Preludia nabízí Česká filharmonie bezplatně jako bonus ke svým abonentním koncertům. Konají se od 18.30 hodin v Sukově síni. Moderují Pavel Ryjáček a Petr Kadlec. 

Rudolfinum — Dvořákova síň

02.04.2025 středa 19:30
03.04.2025 čtvrtek 19:30
04.04.2025 pátek 19:30

Živě 4. 4. 2025

Jak koupíte vstupenky

Online nákup

Pro online nákup budete přesměrováni na web České filharmonie.

Osobně v pokladně Rudolfina

Informace nejen o volných místech podá zákaznický servis České filharmonie.

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod. 

 

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod.