„Říkali mi, že se mám soustředit jen na jednu věc. A já tu radu ignoroval.“
Americký skladatel a kytarista Bryce Dessner překračuje a narušuje hranice hudebních stylů. Právě v odpoutání se od žánrových omezení vidí budoucnost umění, ve které budou všichni mluvit svým vlastním jazykem a spolupracovat napříč uměleckými obory i zeměmi. Sám jde takové budoucnosti naproti ve všech zmíněných směrech.
Syn jazzového hudebníka začínal u flétny, později vystudoval klasickou kytaru. Se svým bratrem dvojčetem hraje od roku 1999 v indierockové kapele The National. V roce 2013 svou nezařaditelnost potvrdil prvním albem klasické hudby Aheym. Zároveň působí jako skladatel hudby filmové: složil soundtrack k oscarovému filmu Revenant Zmrtvýchvstání (2015) či ke snímku Dva papežové (2019).
Ač původem z Ohia, Dessner dlouhodobě žije ve Francii. Právě zde, ve francouzském Baskicku, se stal sousedem Semjona Byčkova, kterému věnoval skladbu Mari, nazvanou podle baskické bohyně lesů. Tu Česká filharmonie v odložené české premiéře uvedla v prosinci 2021.
Příroda a tvorba k sobě mají v Dessnerově pojetí blízko. Obě vidí jako soubory vzájemně interagujících struktur.
„Orchestr je pro mě nástroj sám o sobě. Rád v hudbě hledám rozmanitost, pluralitu. Můžeme v ní cítit rozlehlost, která se dá možná nejlépe přirovnat k přírodě. Díváme-li se na moře nebo hory, jsme svědky jednoduchosti a komplexnosti zároveň. Proto mám rád orchestr – pro tvůrčí možnosti, které nabízí.“
Program doplní umělcova oblíbená skladba Henriho Dutilleuxe Métaboles, kterou Dessner charakterizuje jako malou hudební báseň podobnou tvorbě francouzských impresionistů. Stravinského Svěcení jara pak označuje za kompozici pro svou tvorbu a styl zcela klíčovou.