Česká filharmonie Giovanni Antonini

Česká filharmonie ⬩ Giovanni Antonini

Specialista na interpretaci hudby baroka a raného klasicismu Giovanni Antonini se k České filharmonii vrací opakovaně. Jako sólistu ho uslyšíme ve Vivaldiho koncertě pro flétnu evokujícím ptačí zpěv. Kromě Beethovenova Trojkoncertu pak uvede ještě čtyřiapadesátou ze sto sedmi symfonií Josepha Haydna, jejichž komplet momentálně nahrává.

Program

Ludwig van Beethoven
Trojkoncert pro housle, violoncello, klavír a orchestr C dur, op. 56 

Antonio Vivaldi
Koncert pro flétnu, smyčcový orchestr a basso continuo č. 3 D dur „Il Gardellino“, op. 10, RV 428

Joseph Haydn
Symfonie č. 54 G dur, Hob I:54 

Účinkující

Jan Fišer housle
Václav Petr violoncello
Karolina Pancernaite klavír 

Giovanni Antonini zobcová flétna, dirigent
Česká filharmonie

Jako malého vzali rodiče Giovanniho k zápisu do přípravného oddělení Milánské konzervatoře. Jejich syna sice škola označila za příliš živého a ke studiu hry na housle ho nepřijala, zklamání jim však brzy bohatě vynahradil. Vystudoval hru na flétnu a spolu s loutnistou Lucou Piancou založil ještě za studií Il Giardino Armonico – soubor, který si v oblasti poučené interpretace staré hudby za dobu čtyřiceti let své existence vydobyl světové renomé.

Od roku 2014 Antonini s ansámblem spolupracuje na projektu Haydn 2032, pořádaném Nadací Josepha Haydna v Basileji. Za cíl má do skladatelova 300. výročí narození nahrát všech jeho 107 symfonií, poprvé na dobové nástroje a na základě nejnovějších výzkumů o původních interpretacích jeho děl.

Znalosti ale Antoninimu nebrání v neortodoxním přístupu k hudbě: „Můžeme těžit z toho, že už neexistuje ,tradiční‘ nebo ,moderní‘ zvuk orchestru či jediný zvuk dobových nástrojů, protože těch je také mnoho. Je tu i cosi třetího – nejen hudební, ale i lidské setkání obou světů, které vytváří něco nového. Záleží na chemii, kterou se podaří mezi dirigentem a orchestrem vytvořit,“ vyznává se.

„Můj přístup osciluje mezi klasickým dirigentem, kdy udávám tempo skladby a řídím ji, ale také je pro mě důležité dát hráčům odpovědnost. Nechci, aby se poddali mým gestům, ale aby poslouchali. Když někdo hraje Bacha nezvykle, obohacuje to moje hudební panorama. Smyslem hudby je totiž přinášet posluchačům a hudebníkům potěšení,“ říká Antonini, podle nějž klasická hudba nic neskrývá, obzvlášť ta starší. V nenávodných partiturách Haydna či Vivaldiho je však třeba spoustu věcí objevit, což klade vysoké nároky na představivost interpretů.

O flétně Antonini mluví v nadsázce jako o své hračce: „Hrát na ni může být na jednu stranu velmi snadné: fouknete a vyjde zvuk. Dá vám pocit hlubokého potěšení, velmi uvolňuje. Tuhle práci s dechem bych přirovnal k józe. Není v něm téměř žádný odpor a přirozeně proudí. Když jsem po zkoušce unavený a hraju asi půl hodinky ve svém pokoji, velmi si tím odpočinu.“

Rudolfinum — Dvořákova síň

14.01.2026 středa 10:00
Generální zkouška
14.01.2026 středa 19:30
15.01.2026 čtvrtek 19:30
16.01.2026 pátek 19:30

Jak koupíte vstupenky

Online nákup

Pro online nákup budete přesměrováni na web České filharmonie.

Osobně v pokladně Rudolfina

Informace nejen o volných místech podá zákaznický servis České filharmonie.

Prodej jednotlivých vstupenek na abonentní koncerty (orchestrální, komorní, edukační) začne 2. června 2025 v 10.00.

Prodej jednotlivých vstupenek na všechny veřejné generální zkoušky zahájíme 10. září 2025 v 10.00.

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod. 

 

Prodej jednotlivých vstupenek na abonentní koncerty (orchestrální, komorní, edukační) začne 2. června 2025 v 10.00.

Prodej jednotlivých vstupenek na všechny veřejné generální zkoušky zahájíme 10. září 2025 v 10.00.

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod.