Česká filharmonie Cristian Măcelaru

Česká filharmonie ⬩ Cristian Măcelaru

Zatímco Bohuslav Martinů s jazzovou hudbou flirtoval, Američan Wynton Marsalis se jí věnuje stejně plně jako klasické. Tak úspěšně, že cenu Grammy získal v obou kategoriích. Fascinaci prolínáním tradic a žánrů uslyšíme v houslovém koncertu, který napsal pro skotskou virtuosku Nicolu Benedetti. Barevný program nazkouší Jakub Hrůša.

Program

Wynton Marsalis
Koncert pro housle a orchestr D dur (česká premiéra)

Bohuslav Martinů
Symfonie č. 1, H 289 

Účinkující

Nicola Benedetti housle 

Cristian Măcelaru dirigent
Česká filharmonie

Když Martinů v roce 1941 uprchl před nacismem do USA, patřil už mezi etablované umělce. Symfonie skladateli na seznamu děl přesto chyběla. Svému příteli a dirigentovi Bostonského orchestru Sergeji Kusevickému se zmínil, že by rád něco napsal pro jeho orchestr. Obratem přišla objednávka a už napřesrok mělo dílo v Bostonu svou premiéru.

„První symfonie svědčí o tom, že Martinů už byl skladatelem, který měl za sebou hodně, skladatelem zralým. Jeho slovo bylo slovem do pranice, něco, co člověk musí vzít vážně – a spousta dirigentů to dílo glosovala právě takto,“ komentuje pozici tehdy dvaapadesátiletého skladatele hlavní hostující dirigent České filharmonie Jakub Hrůša.

Dva roky po Martinů smrti se ve Spojených státech narodil Wynton Marsalis. Schopnost originálně kombinovat jazz a klasickou hudbu syn pianisty a zpěvačky přičítá mimo jiné vyrůstání v Louisianě. Jazz podle Marsalise osvobozuje, zároveň je ale velmi neindividualistický. „Pozvedne vás. Nechej mě s tebou sdílet prostor. Nechej mě mlčet, aby byl slyšet tvůj hlas. Nechej mě vytvořit místo pro tvoji duši.“ 

V úvahách o povaze jazzové hudby a jejího vztahu ke světu jde Marsalis ještě dál. „Jazz je metaforou demokracie. První otázka, kterou pokládám svým studentům, vždycky zní: Co říká ústava Spojených států?“ Hudební improvizace v jeho pojetí symbolizuje osobní svobodu, ale také překonávání výzev.

„Když začnou improvizovat všichni najednou, výsledkem je hluk. Druhý princip se jmenuje swing, který spočívá v odpovědnosti jednotlivce za dosažení rovnováhy: jak nahlas hrajete, kolik času věnujete sólu a podobně. Musíte znát aranžmá, vědět, jak jdou akordy za sebou. A pak máme blues: optimismus bez naivity. Jazz nás učí rozhodovat se a rozlišovat, co se zdá stejné, ale není,“ říká americký trumpetista a skladatel.

O vztahu jazzu, osobního rozvoje a komunity ostatně Marsalis napsal knihu, jejíž podtitul mluví za vše: Jak jazz může změnit váš život.

Rudolfinum — Dvořákova síň

25.03.2026 středa 10:00
Generální zkouška
25.03.2026 středa 19:30
26.03.2026 čtvrtek 19:30
27.03.2026 pátek 19:30

Jak koupíte vstupenky

Online nákup

Pro online nákup budete přesměrováni na web České filharmonie.

Osobně v pokladně Rudolfina

Informace nejen o volných místech podá zákaznický servis České filharmonie.

Prodej jednotlivých vstupenek na abonentní koncerty (orchestrální, komorní, edukační) začne 2. června 2025 v 10.00.

Prodej jednotlivých vstupenek na všechny veřejné generální zkoušky zahájíme 10. září 2025 v 10.00.

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod. 

 

Prodej jednotlivých vstupenek na abonentní koncerty (orchestrální, komorní, edukační) začne 2. června 2025 v 10.00.

Prodej jednotlivých vstupenek na všechny veřejné generální zkoušky zahájíme 10. září 2025 v 10.00.

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod.