Rudolfinum. Dům umělců v pravém slova smyslu, jak účelem, jemuž je zasvěcen, tak i svou monumentální ušlechtilou stavbou a také polohou svojí, v tichém zákoutí nábřeží korunního prince Rudolfa, proti líbezným sadům letenským. A je střediskem zejména umění hudebního a výtvarného, neboť v krásné koncertní síni jeho odbývají se nejznamenitější pražské koncerty, a v jeho sálech bývají všecky větší výstavy obrazů.
Letem českým světem, 1898 [1]
1868–1873
Jak to všechno začalo
Stavbu Rudolfina jako víceúčelové budovy, jejíž koncepce neměla v té době obdoby, iniciovala Böhmische Sparkasse (Česká spořitelna). Nejstarší peněžní ústav na území Českého království, založený v roce 1825, se rozhodl oslavit 50. výročí svého vzniku tím, že věnuje částku 400 000 zlatých na zatím neupřesněný dobročinný účel.
Tehdejší ředitel instituce Wenzel rytíř Worowka přesvědčil své kolegy ve vedení, aby peníze směřovaly na podporu výtvarného umění a hudby. Chystaný počin se měl totiž dotýkat všech klientů spořitelny bez rozdílu národnosti či sociální vrstvy. A právě umění bylo pokládáno za společný statek všech lidí. Dne 19. listopadu 1872 valná hromada spořitelny schválila stavbu Domu umělců a přípravy projektu mohly začít.
Se stavbou řetězové lávky, nazývané také Rudolfova či železná, se začalo v červenci 1868 a na konci listopadu 1869 už se po ní procházeli první Pražané. Lávka stávala jen několik metrů po proudu od dnešního Mánesova mostu. Po jeho dokončení byla v roce 1914 demontována. Foto Archiv hl. města Prahy.
Se stavbou řetězové lávky, nazývané také Rudolfova či železná, se začalo v červenci 1868 a na konci listopadu 1869 už se po ní procházeli první Pražané. Lávka stávala jen několik metrů po proudu od dnešního Mánesova mostu. Po jeho dokončení byla v roce 1914 demontována. Foto Archiv hl. města Prahy.
Jako místo pro novou budovu byla vybrána parcela na pravém břehu Vltavy, přesně naproti Pražskému hradu. Místo označované jako rejdiště bylo tehdy „vnitřní periférií, kde se z nepravidelného přírodního břehu zdvihala nízká zástavba domů, ohrad a dalších staveních souvisejících se skladováním dřeva, s výrobou sanytru a dalšími hospodářskými účely“ [2].
Přeměnu celé oblasti zahájila stavba řetězové lávky v letech 1868–1869. Následoval výkup a demolice starých nábřežních domů a za pár let na lávku navázala stavba Rudolfina (od června 1876), úprava nábřeží (1878), stavba Uměleckoprůmyslové školy (1882) a Uměleckoprůmyslového muzea (1897). Podobu místa, tohoto „ostrova umění a vzdělávání“ dotvořila ve 20. letech 20. století budova Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.
Pohled na staroměstský břeh v roce 1872. Lávka už slouží třetí rok, u kláštera Křížovníků (vpravo) se pracuje na úpravě nábřeží a plocha nalevo od vstupu na lávku se proměnilo v parcelu. Foto Archiv hl. města Prahy.
Pohled na staroměstský břeh v roce 1872. Lávka už slouží třetí rok, u kláštera Křížovníků (vpravo) se pracuje na úpravě nábřeží a plocha nalevo od vstupu na lávku se proměnilo v parcelu. Foto Archiv hl. města Prahy.
Korunní princ Rudolf v roce 1887. Foto Zámek Schönbrunn
Korunní princ Rudolf v roce 1887. Foto Zámek Schönbrunn
Proč je Rudolfinum Rudolfinem?
Už v roce 1873 se spořitelna rozhodla pojmenovat nový stánek umění po následníkovi trůnu, korunním princi Rudolfovi. Stavba samotná byla zamýšlena jako výraz loajality k habsburské rodině i rakouské monarchii. Navíc byl tehdy mladý arcivévoda velmi oblíbený. Při volbě pojmenování budovy se ovšem myslelo také na dalšího příslušníka habsburského rodu, uměnímilovného císaře Rudolfa II. Aby Rudolfa nebylo málo, neslo jeho jméno i přilehlé nábřeží a blízká řetězová lávka.
1874–1885
Architektura od pánů Zítka a Schulze
Spořitelna vypsala architektonickou soutěž, do níž pozvala řadu tehdy významných architektů. V červnu 1874 obdržela 8 soutěžních návrhů včetně společného projektu Josefa Zítka a Josefa Schulze. Odborná porota sice vítěze nevybrala, ale hlavní představitel spořitelny Wenzel rytíř Worowka využil svého výsostného postavení i důvěry kolegů a sám vybral k realizaci návrh českých architektů. Jeho přepracování totiž považoval za nejjednodušší.
Zítek a Schulz se na své náklady vydali na studijní cestu po Německu, Francii, Belgii a Anglii, kde si prohlédli významné koncertní sály a galerie a s předními experty té doby konzultovali různé architektonické otázky. V Bayreuthu se dokonce setkali s Richardem Wagnerem a zevrubně s ním probírali problémy akustiky v koncertních sálech. V dubnu 1875 odevzdávají přepracované plány a v květnu 1876 předkládají prováděcí projekt. Stavbě už nic nestojí v cestě.
1/3
Základy
S hloubením základů se začalo v červnu 1876. Základové zdivo bylo nutné položit níže, než architekti plánovali, do hloubky 9 metrů, tedy 2 metry pod hladinu Vltavy. Zemní práce se tak oproti předpokladům protáhly až do roku 1878.
„S kopáním základů a čerpáním vody započato bylo dne 23. června 1876 na jižní straně, vlastní stavba započata roku 1878. Čtyři sta dělníků docílilo již v srpnu 1878 rovnosť sklepů a v list. t. r. rovnosť zdiva.“
— Dalibor, 1885 [3]
Realizace projektu se chopil stavitel Jan Bělský. Po jeho smrti v roce 1880 převzal dílo syn Quido.
Zdivo prvního patra bylo hotové v roce 1880. Následující rok dostala budova střechu se železným krovem. Byla dokončena fasáda, zavedeno topení a ventilace. Do konce roku 1882 byly provedeny vnitřní omítky a pak následovalo zařizování interiérů a dokončování dekorativní výzdoby exteriéru.
Snímek zachycuje rodící se Rudolfinum i s původní zástavbou, která v době stavby sloužila jako zázemí pro dělníky a sklad materiálu.
Foto Jindřich Eckert, Archiv hl. města Prahy.
Ve znamení funkce
Architekti potlačili ve hmotě a vzhledu jednotu budovy ve prospěch dvou funkčně rozdělených částí – koncertní a galerijní. Průčelí koncertní části se zvýšeným bosovaným přízemím, oddělené od dalších pater kordonovou římsou, orientovali architekti na jih (dnes do náměstí Jana Palacha) a fasádu rozčlenili jónskými sloupy a zakončili balustrádou zdobenou vázami a plastikami významných hudebníků. Shodnou výzdobu fasády pak použili i na galerijní část budovy, jejíž severní fasádě dominují monumentální nárožní věže, a obě části tak vizuálně sjednotili.
Foto Archiv hl. města Prahy.
1 / 3
Základy
S hloubením základů se začalo v červnu 1876. Základové zdivo bylo nutné položit níže, než architekti plánovali, do hloubky 9 metrů, tedy 2 metry pod hladinu Vltavy. Zemní práce se tak oproti předpokladům protáhly až do roku 1878.
„S kopáním základů a čerpáním vody započato bylo dne 23. června 1876 na jižní straně, vlastní stavba započata roku 1878. Čtyři sta dělníků docílilo již v srpnu 1878 rovnosť sklepů a v list. t. r. rovnosť zdiva.“
— Dalibor, 1885 [3]
Realizace projektu se chopil stavitel Jan Bělský. Po jeho smrti v roce 1880 převzal dílo syn Quido.
Foto Národní technické muzeum.
2 / 3
Hrubá stavba
Zdivo prvního patra bylo hotové v roce 1880. Následující rok dostala budova střechu se železným krovem. Byla dokončena fasáda, zavedeno topení a ventilace. Do konce roku 1882 byly provedeny vnitřní omítky a pak následovalo zařizování interiérů a dokončování dekorativní výzdoby exteriéru.
Snímek zachycuje rodící se Rudolfinum i s původní zástavbou, která v době stavby sloužila jako zázemí pro dělníky a sklad materiálu.
Foto Jindřich Eckert, Archiv hl. města Prahy.
3 / 3
Ve znamení funkce
Architekti potlačili ve hmotě a vzhledu jednotu budovy ve prospěch dvou funkčně rozdělených částí – koncertní a galerijní. Průčelí koncertní části se zvýšeným bosovaným přízemím, oddělené od dalších pater kordonovou římsou, orientovali architekti na jih (dnes do náměstí Jana Palacha) a fasádu rozčlenili jónskými sloupy a zakončili balustrádou zdobenou vázami a plastikami významných hudebníků. Shodnou výzdobu fasády pak použili i na galerijní část budovy, jejíž severní fasádě dominují monumentální nárožní věže, a obě části tak vizuálně sjednotili.
Foto Archiv hl. města Prahy.
1885
Slavnostní otevření
Slavnostní otevření Rudolfina se mělo uskutečnit už 24. ledna 1885, ale pro nemoc korunního prince Rudolfa bylo odloženo. Nakonec se spořitelna rozhodla uspořádat slavnost 7. února 1885, byť Rudolf znovu nemohl přijet (do budovy se poprvé podíval až v dubnu). Slavnostní otevření přesto bylo velkou událostí. Za přítomnosti ředitele spořitelny, obou architektů a pražské honorace si hosté prohlédli obrazárnu starých mistrů, sály uměleckoprůmyslového muzea a vše vrcholilo slavnostním koncertem. Jako první skladba na něm zaznělo Svěcení domu od Ludwiga van Beethovena.
Český tisk se k otevření nového kulturního stánku, dokončeného jen krátce po Národním divadlu, stavěl rozpolceně. Novináři sice vítali „krásný palác“ a „monumentální budovu“, ale zároveň si stěžovali, že na slavnostním otevření se podílelo málo českých umělců a zaznělo málo českých skladeb. Vyhrocení národnostních sporů okolo Rudolfina přišlo v roce 1891, spolu se soutěží na výzdobu dosud prázdných polí dvorany. Významným česky mluvícím malířům vadilo, že spořitelna neoslovila pouze je, a také to, že v porotě bylo příliš mnoho profesorů vídeňské Akademie. Odmítli se proto do soutěže přihlásit. Z nakonec došlých čtrnácti návrhů sice byly vybrány tři vítězné, ale k jejich realizaci nikdy nedošlo. Pole dvorany jsou proto bez umělecké výzdoby a taková již zůstanou.
Na nacionální notu hrály i dobový český tisk. Rudolfinum a akce v něm konané byly často vítaným předmět satiry a ironie, jak to ukazuje kreslený vtip z Humoristických listů z března 1885.
Na nacionální notu hrály i dobový český tisk. Rudolfinum a akce v něm konané byly často vítaným předmět satiry a ironie, jak to ukazuje kreslený vtip z Humoristických listů z března 1885.
V Rudolfinu v tehdejším domě umělců, bylo jak by nabil, že by jablko nepropadlo! Přes prostranství před ním, které jas obloukových elektrických lamp stápěl v skvělou iluminaci, ostře se odrážející od černých stínů okolního parku, labyrintu trosek staroměstské asanace a ponurých doupat Páté čtvrti a strašidelných oblouků železné lávky, pod níž hučely proudy valících se vod, hrčely kočáry i spěly tlumy elegantního publika k velkolepé koncertní síni…
Ladislav Kukla / Noční Prahou, 1927 [5]
Rudolfinum na jedné z dobových pohlednic. Vpravo v místech, kde dnes stojí budova Uměleckoprůmyslového muzea, vidíme ještě staré domy. Fotografie pro pohlednici tak vznikla patrně několik let před rokem 1897, kdy byla stavba muzea zahájena.
Rudolfinum na jedné z dobových pohlednic. Vpravo v místech, kde dnes stojí budova Uměleckoprůmyslového muzea, vidíme ještě staré domy. Fotografie pro pohlednici tak vznikla patrně několik let před rokem 1897, kdy byla stavba muzea zahájena.
1886–1914
Když Evropa tančila valčík
Po otevření se Rudolfinum stalo sídlem Obrazárny (zřízené Společností vlasteneckých přátel umění, předchůdce Národní galerie), hudební konzervatoře (za ní stála Jednota pro zvelebení hudby v Čechách) a Uměleckoprůmyslového muzea (jehož zřizovatelem byla Obchodní a živnostenská komora). Se všemi třemi institucemi uzavřela Böhmische Sparkasse smlouvu o bezplatném užívání budovy, pokud budou sloužit svému účelu, tedy podpoře umění. V budově se také každý rok konaly výstavy Krasoumné jednoty, občas doplněné výstavami čistě německojazyčných výtvarných spolků.
1/5
Obrazárna Společnosti vlasteneckých přátel umění
Pohled do dlouhého sálu Obrazárny, který byl věnován italským, nizozemským a německým mistrům 16.–18. století.
Rozmístění jednotlivých sbírek, jak je připravil tehdejší správce Obrazárny Viktor Barvitius (1834–1902). Tento vynikající znalec evropského výtvarného umění, sám aktivní malíř i teoretik umění, byl inspektorem Obrazárny v letech 1877–1893 a zasloužil se o zásadní rozšíření a roztřídění jejích sbírek.
Převzato z V. Barvitius: Katalog obrazárny v Domě umělců Rudolfinum v Praze. Praha 1889.
Uměleckoprůmyslové muzeum
Expozice muzea se nacházela ve sloupovém sálu, kde dnes najdeme Cafe Rudolfinum, a hojně navštěvovaná muzejní knihovna s čítárnou v místnostech dnešního Artparku Galerie Rudolfinum. Sbírky muzea i fond knihovny se od roku 1885 rozrůstaly tak rychle, že si plnohodnotný provoz instituce brzy vyžádal vlastní budovu. Ta byla postavena na parcele „přes ulici“ v letech 1897–1900.
„Místnosti umělecko-průmyslového musea v Rudolfině naprosto již účelům ústavu tohoto nestačí. Nynější výstavní sál musea jest 9 metrů široký, 24 metry dlouhý, zajímá tedy 216 m² a jest vitrínami tak přeplněn, že při větší návštěvě naprosto nemožné jest bedlivější prohlížení předmětů vystavených.“
— Národní listy, 1889 [4]
Foto kol 1908
Výstavy Krasoumné jednoty
Návštěvníci si v Rudolfinu mohli prohlédnout nejen sbírky Obrazárny nebo Uměleckoprůmyslového muzea. Místnosti s výhledem na Vltavu a Pražský hrad byly vyhrazeny pro krátkodobé výstavy Krasoumné jednoty pro Čechy. Jednota vedle různých menších výstav pořádala každý rok na jaře tzv. Výroční výstavu. Tato akce představovala v Praze nejobsáhlejší přehlídku soudobé umělecké tvorby a těšila se velkému zájmu široké veřejnosti.
Převzato z časopisu Český svět, 1905.
Pražská konzervatoř
Pražská hudební konzervatoř, fungující od roku 1811, využívala na základě smlouvy s Českou spořitelnou dvanáct učeben po celém obvodu přízemí Rudolfina. Dále dvě kanceláře, služební byt a malý koncertní sál ve zvýšeném parteru (předchůce dnešní Sukovy síně) s přilehlými ladírnami. Pro větší akce si od spořitelny půjčovala velký koncertní sál. Konzervatoř byla v Rudolfinu doma až do roku 1918.
Inzerát převzat z časopisu Dalibor, 1903.
1 / 5
Obrazárna Společnosti vlasteneckých přátel umění
Pohled do dlouhého sálu Obrazárny, který byl věnován italským, nizozemským a německým mistrům 16.–18. století.
Foto Národní galerie.
2 / 5
Obrazárna Společnosti vlasteneckých přátel umění
Rozmístění jednotlivých sbírek, jak je připravil tehdejší správce Obrazárny Viktor Barvitius (1834–1902). Tento vynikající znalec evropského výtvarného umění, sám aktivní malíř i teoretik umění, byl inspektorem Obrazárny v letech 1877–1893 a zasloužil se o zásadní rozšíření a roztřídění jejích sbírek.
Převzato z V. Barvitius: Katalog obrazárny v Domě umělců Rudolfinum v Praze. Praha 1889.
3 / 5
Uměleckoprůmyslové muzeum
Expozice muzea se nacházela ve sloupovém sálu, kde dnes najdeme Cafe Rudolfinum, a hojně navštěvovaná muzejní knihovna s čítárnou v místnostech dnešního Artparku Galerie Rudolfinum. Sbírky muzea i fond knihovny se od roku 1885 rozrůstaly tak rychle, že si plnohodnotný provoz instituce brzy vyžádal vlastní budovu. Ta byla postavena na parcele „přes ulici“ v letech 1897–1900.
„Místnosti umělecko-průmyslového musea v Rudolfině naprosto již účelům ústavu tohoto nestačí. Nynější výstavní sál musea jest 9 metrů široký, 24 metry dlouhý, zajímá tedy 216 m² a jest vitrínami tak přeplněn, že při větší návštěvě naprosto nemožné jest bedlivější prohlížení předmětů vystavených.“
— Národní listy, 1889 [4]
Foto kol 1908
4 / 5
Výstavy Krasoumné jednoty
Návštěvníci si v Rudolfinu mohli prohlédnout nejen sbírky Obrazárny nebo Uměleckoprůmyslového muzea. Místnosti s výhledem na Vltavu a Pražský hrad byly vyhrazeny pro krátkodobé výstavy Krasoumné jednoty pro Čechy. Jednota vedle různých menších výstav pořádala každý rok na jaře tzv. Výroční výstavu. Tato akce představovala v Praze nejobsáhlejší přehlídku soudobé umělecké tvorby a těšila se velkému zájmu široké veřejnosti.
Převzato z časopisu Český svět, 1905.
5 / 5
Pražská konzervatoř
Pražská hudební konzervatoř, fungující od roku 1811, využívala na základě smlouvy s Českou spořitelnou dvanáct učeben po celém obvodu přízemí Rudolfina. Dále dvě kanceláře, služební byt a malý koncertní sál ve zvýšeném parteru (předchůce dnešní Sukovy síně) s přilehlými ladírnami. Pro větší akce si od spořitelny půjčovala velký koncertní sál. Konzervatoř byla v Rudolfinu doma až do roku 1918.
Inzerát převzat z časopisu Dalibor, 1903.
Rudolfinská koncertní síň hostila pravidelně Orchestr Národního divadla, orchestr konzervatoře i řadu hostujících souborů a sólistů. V sobotu 4. ledna 1896 se Rudolfinum stalo také svědkem historicky prvního koncertu České filharmonie. V roli dirigenta přitom stanul na podiu sám Antonín Dvořák, aby uvedl své skladby: 3. slovanskou rapsodii As dur, ve světové premiéře pak Biblické písně č. 1–5, předehru Othello a v té době již světoznámou 9. symfonii Z Nového světa.
Dnes tedy bude konečně uskutečněno dávné přání všech našich hudebních kruhů; koncertní období má býti obohaceno stálým počtem orkestrálních produkcí, českým skladatelům otevírá se růžová perspektiva do budoucna, jejich díla orkestrální nebudou tlíti v hlubinách psacích stolků... (…) V radostné náladě vstupovati budeme dnes do skvělých místností Rudolfina a přejeme, aby veškeré naděje, které chovají zakladatelé koncertů filharmonických, došly nejskvělejšího vyplnění a byly zároveň v úplném souladu s tužbami všech, jimž rozkvět domácího umění jest věcí posvátnou.
Karel Knittl / Dalibor, 1896 [6]
Vojenští rekonvalescenti před kočárovým vjezdem do Rudolfina v roce 1914. Foto Archiv hl. města Prahy.
Vojenští rekonvalescenti před kočárovým vjezdem do Rudolfina v roce 1914. Foto Archiv hl. města Prahy.
1918–1939
Ve službách republiky
Známý citát říká, že ve válce mlčí múzy. Platilo to i pro Rudolfinum, v němž byl během války lazaret pro zraněné vojáky. Múzy se sem ale nevrátily ani po roce 1918. S novou republikou totiž vyvstala nutnost najít důstojné prostory pro poslaneckou sněmovnu Národního shromáždění. A právě Rudolfinum se ukázalo být nejlepší možnou volbou.
Státní správa ho společně s přilehlou budovou Akademického gymnázia (dnes sídlo Pražské kozervatoře) zabrala 1. září 1919. Obě budovy byly hned v témže roce spojeny mostkem, který zde sloužil až do rekonstrukce na počátku 90. let minulého století. Adaptace samotného Rudolfina pak probíhala s přestávkami v letech 1919 až 1932 zejména pod vedením architektů Václava Roštlapila a Rudolfa Kříženeckého a obnášela nemalé změny ve funkci i vzhledu zejména interiérů.
V první fázi bylo zarovnáno pódium s koncertním sálem, o něco později byly odstraněny i varhany. Úpravami prošly lodžie, galerie a salonky. Přestavby ve vestibulu a foyeru spolu s propojením severního a východního traktu budovy umožnily lepší komunikaci mezi jednotlivými částmi sněmovny. Vytvoření prostor pro zázemí poslaneckých klubů a nově zřízenou jídelnu vedlo ke snižování stropů a vestavbě příček do sálů a místností v galerijní části Rudolfina.
Poslanecká sněmovna zasedala v Rudolfinu od roku 1919 do roku 1939. V roce 1920, 1927 a 1934 tu byl zvolen prezidentem Československé republiky Tomáš Garrigue Masaryk a v roce 1938 Emil Hácha.
Pražské Rudolfinum – nová sněmovna republiky československé – převzalo úlohu královského hradu, v němž čeští králové bývali korunováni a nastolováni – velebný ten výkon sesunul se s výšin hradčanských do demokratické nížiny na pravém břehu Vltavy, do středu Prahy a stal se symbolem státu lidového a demokratického.
Světozor, 1920 [7]
Tomáš Garrigue Masaryk přichází do Rudolfina, rok 1928. Foto Archiv hl. města Prahy.
Tomáš Garrigue Masaryk přichází do Rudolfina, rok 1928. Foto Archiv hl. města Prahy.
Na pódiu dnešní Dvořákovy síně stála předsednická tribuna a nad ní mramorová socha prezidenta Masaryka od Jana Štursy. Foto Muzeum hl. města Prahy.
Na pódiu dnešní Dvořákovy síně stála předsednická tribuna a nad ní mramorová socha prezidenta Masaryka od Jana Štursy. Foto Muzeum hl. města Prahy.
Dvorana sloužila jako jídelna pro poslance. Foto Muzeum hl. města Prahy.
Dvorana sloužila jako jídelna pro poslance. Foto Muzeum hl. města Prahy.
1939–1945
Pod nadvládou Třetí říše
Funkční a uměleckou rehabilitaci Rudolfina přinesla – trochu paradoxně – léta 2. světové války. Protektorát Čechy a Morava nebyl chápán jako svéprávný subjekt a zázemí pro politickou reprezentaci už proto nebylo potřeba.
Přípravy na „vrácení“ Rudolfina německému umění probíhaly už od roku 1939. Zahájení koncertního provozu se ale kvůli nákladné rekonstrukci neustále odkládalo. Rudolfinum tak slavnostně otevřel až zastupující říšský protektor Reinhard Heydrich dne 16. října 1941.
Přestože z původních plánů zbylo jen torzo, úpravy provedené v letech 1940 až 1942 znamenaly navrácení koncertního sálu původnímu účelu – i když pro Německý filharmonický orchestr, který v Čechách působil do roku 1945.
Architekti Bohumír Kozák a Zítkův žák Antonín Engel obnovili funkci a výzdobu koncertního pódia a sálu a zaměřili se také na zlepšení jeho akustiky, od počátku koncertní činnosti kritizované. Významným tvůrčím činem bylo pak zřízení malého koncertního sálu v přízemí, dnes Sukovy síně, která svojí koncepcí a výzdobou koresponduje s původní výzdobou Rudolfina.
Titulní stránka deníku Večer ze 17. října 1941. Nacistická propaganda zajistila slavnostnímu otevření značný mediální ohlas. Noviny přetiskovaly Heydrichův projev, který podával zkreslený obraz historie budovy, kritizoval její využití pro potřeby parlamentu ČSR a důvody jejího úpadku viděl ve vlivu Židovstva.
Titulní stránka deníku Večer ze 17. října 1941. Nacistická propaganda zajistila slavnostnímu otevření značný mediální ohlas. Noviny přetiskovaly Heydrichův projev, který podával zkreslený obraz historie budovy, kritizoval její využití pro potřeby parlamentu ČSR a důvody jejího úpadku viděl ve vlivu Židovstva.
1/4
Hudba, která dává sílu
Nacisté využívali Rudolfinum pro koncerty Německého filharmonického orchestru i hostujících těles a souborů. V letech 1942, 1943 a 1944 se tu vždy na jaře konal festival Pražské hudební týdny.
Fotografie zachycuje koncert ke Dni hrdinů v roce 1941.
Rudolfinum hostilo i různé příležitostné akce – sjezdy NSDAP, přednášky, přehlídky a výstavy, jako například Týden německé knihy, a vzpomínkové a společenské ceremoniály. Fotografie z roku 1943 ukazuje jeden z nich, rozloučení s dětmi, které byly před spojeneckými nálety evakuovány z Německa a dočasně umístěny na český venkov.
Místo Smetany Mozart
Přebudovány neměly být jen interiéry Rudolfina. Němci se chystali proměnit i okolí budovy. Při příležitosti 150. výročí úmrtí W. A. Mozarta byl 5. prosince 1941 na prostranství před Rudolfinem položen základní kámen skladatelova pomníku. Zároveň došlo i k přejmenování tehdejšího Smetanova náměstí na Mozartovo neboli Mozartplatz.
Foto ČTK.
Na střeše je Mendelssohn
Protektorátní život Rudolfina je dnes spojen hlavně s příběhem o sundávání sochy Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, jak ji v románu Na střeše je Mendelssohn působivě zpracoval Jiří Weil. Literární dílo je jedna věc, historická realita zase jiná. Jak to bylo ve skutečnosti a že Mendelssohnův příběh je jen jedním z mistrovských partů románu si můžete přečíst v článku Na štřeše je Mendelssohn Jiřího Weila.
Foto Česká filharmonie.
1 / 4
Hudba, která dává sílu
Nacisté využívali Rudolfinum pro koncerty Německého filharmonického orchestru i hostujících těles a souborů. V letech 1942, 1943 a 1944 se tu vždy na jaře konal festival Pražské hudební týdny.
Fotografie zachycuje koncert ke Dni hrdinů v roce 1941.
2 / 4
Reprezentace
Rudolfinum hostilo i různé příležitostné akce – sjezdy NSDAP, přednášky, přehlídky a výstavy, jako například Týden německé knihy, a vzpomínkové a společenské ceremoniály. Fotografie z roku 1943 ukazuje jeden z nich, rozloučení s dětmi, které byly před spojeneckými nálety evakuovány z Německa a dočasně umístěny na český venkov.
3 / 4
Místo Smetany Mozart
Přebudovány neměly být jen interiéry Rudolfina. Němci se chystali proměnit i okolí budovy. Při příležitosti 150. výročí úmrtí W. A. Mozarta byl 5. prosince 1941 na prostranství před Rudolfinem položen základní kámen skladatelova pomníku. Zároveň došlo i k přejmenování tehdejšího Smetanova náměstí na Mozartovo neboli Mozartplatz.
Foto ČTK.
4 / 4
Na střeše je Mendelssohn
Protektorátní život Rudolfina je dnes spojen hlavně s příběhem o sundávání sochy Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, jak ji v románu Na střeše je Mendelssohn působivě zpracoval Jiří Weil. Literární dílo je jedna věc, historická realita zase jiná. Jak to bylo ve skutečnosti a že Mendelssohnův příběh je jen jedním z mistrovských partů románu si můžete přečíst v článku Na štřeše je Mendelssohn Jiřího Weila.
Foto Česká filharmonie.
1946–1989
„Vstříc šťastným zítřkům“ – Úkoly umělecké i výchovné
V roce 1946 se do prostor Rudolfina vrátila Česká filharmonie, která se o sídlo dělila s Akademií múzických umění a hudební konzervatoří. Zatímco jižní část Rudolfina – Dvořákova síň a tzv. Malý sál – dále sloužila veřejným koncertům i hudebním představením konzervatoře a AMU, severní část si musela zvyknout na zcela jiné „umění“. Pro účely výuky konzervatoře byla z dvorany zřízena tělocvična. Majestátním prostorem se namísto zasvěcených uměleckých debat rozléhaly tělovýchovné povely a údery pingpongových míčků. Koncem 80. let minulého století hrozil pak dvoraně dokonce zánik, když se uvažovalo o vybourání hlavního schodiště a vestavbě dalšího koncertního sálu. K adaptaci však naštěstí nedošlo a sál si zachoval svou původní podobu.
...příprava na vystoupení v Malém sále. Po rozehrání v mateřské třídě následoval nástup na koncert. Po cestě schodištěm bylo nutné výrazně a zdvořile pozdravit kolemjdoucí vážené pány profesory, vyslechnout dueto cvičících trumpetistů nebo pozounistů na pánské toaletě, nahlédnout pro inspiraci škvírou do baletního oddělení, přejít spojovací most s rovněž dvěma až třemi houslisty cvičícími na zítřejší „cimru“. Podržet dveře a uctivě pozdravit procházející přímou postavu profesora Karla Pravoslava Sádla... (...) Rozhlédnout se do tělocvičny a těšit se na zítřejší šplh po laně a výuku šermu s profesorem a čtvrtfinalistou londýnské olympiády v roce 1948 Svatoplukem Skývou. Pak jen v zadní místnosti pod fotografiemi slavných kvartet v rozechvění předlouhé minuty čekat, jak zahraji.
bývalý student konzervatoře, violista Libor Nováček / Opera PLUS 2016 [8]
V únoru 1951 se v Rudolfinu konal 2. plenární sjezd Svazu československých skladatelů.
V únoru 1951 se v Rudolfinu konal 2. plenární sjezd Svazu československých skladatelů.
11. května 1946 zahájila v Rudolfinu Česká filharmonie první ročník festivalu Pražské jaro. Koncert dirigoval tehdejší šéfdirigent orchestru Rafael Kubelík. Dvořákova síň hostila pražskojarní koncerty i v následujících letech a desetiletích a také dnes se zde odehrává velká část festivalového programu.
11. května 1946 zahájila v Rudolfinu Česká filharmonie první ročník festivalu Pražské jaro. Koncert dirigoval tehdejší šéfdirigent orchestru Rafael Kubelík. Dvořákova síň hostila pražskojarní koncerty i v následujících letech a desetiletích a také dnes se zde odehrává velká část festivalového programu.
Pražské jaro 1962. V pozadí shlíží z Letné socha J. V. Stalina. Žulové sousoší, tehdy největší v Evropě, „zdobilo“ Prahu ještě několik dalších měsíců, než bylo v listopadu téhož roku odstřeleno a zbouráno.
Pražské jaro 1962. V pozadí shlíží z Letné socha J. V. Stalina. Žulové sousoší, tehdy největší v Evropě, „zdobilo“ Prahu ještě několik dalších měsíců, než bylo v listopadu téhož roku odstřeleno a zbouráno.
Tatry před Rudolfinem. Legendární šestsettrojky prozrazují přítomnost vládních představitelů v množství více než obvyklém. Je sobota 30. září 1961 a ve Dvořákově síni probíhá slavnostní ceremoniál k zasedání vrcholných orgánů Mezinárodního Červeného kříže. A ze zastávky náměstí Krasnoarmějců vyjíždí neméně legendární tramvajový vůz Tatra T1 linky č. 17 a pokračuje dál a dál po nábřeží až do Bráníka.
Tatry před Rudolfinem. Legendární šestsettrojky prozrazují přítomnost vládních představitelů v množství více než obvyklém. Je sobota 30. září 1961 a ve Dvořákově síni probíhá slavnostní ceremoniál k zasedání vrcholných orgánů Mezinárodního Červeného kříže. A ze zastávky náměstí Krasnoarmějců vyjíždí neméně legendární tramvajový vůz Tatra T1 linky č. 17 a pokračuje dál a dál po nábřeží až do Bráníka.
1989–1992
Velká rekonstrukce
Během 70. a 80. let se čím dál častěji projevoval nevyhovující stav budovy. Po prohlášení Rudolfina národní kulturní památkou v dubnu 1989 vyvstala ještě výraznější potřeba generální rekonstrukce, ale také zřízení nového technického vybavení, vzduchotechniky, chladících a bezpečnostních systémů, plynové kotelny, atd. Rekonstrukcí, která probíhala v letech 1990 až 1992, byl pověřen tým architekta Karla Pragera. Ten si předsevzal v co nejvyšší možné míře respektovat původní koncepci architektů Josefa Zítka a Josefa Schulze.
Obnova proběhla s maximální pietou vůči památce. I z dnešního pohledu se jedná o příklad velmi zdařilé rekonstrukce, které nebyla v mnoha ohledech dosud překonána. Jedinou vadou na kráse celé akce byly úpravy okolí – vybudování garáží pod náměstím Jana Palacha, s vjezdem na Alšově nábřeží u vchodu do Galerie a s nevzhledným průduchem uprostřed náměstí. Jejich konstrukce je jednou z překážek, kvůli které se nedaří změnit nevyhovující podobu a funkčnost Palachova náměstí.
Po znovuotevření 14. května 1992 bylo Rudolfinum plně vráceno múzám, jimž bylo od prvopočátku zasvěceno. Hlavním uživatelem budovy je dnes Česká filharmonie, obnovené prostory v severní části budovy slouží od roku 1994 výstavním účelům Galerie Rudolfinum.
1/4
Dvořákova síň
Rekonstrukce koncertního sálu se dotkla jak jeho uspořádání, tak výzdoby. Kvůli novým šatnám byl zvýšen sklon hlediště, došlo k výměně sedaček a zanikla středová ulička. Restaurování se dočkaly štukové stropy i hlavice sloupů.
Za a pod jevištěm vzniklo technické zázemí v čele s obslužným výtahem pro manipulaci s nástroji.
Foto Česká filharmonie.
Dvorana
Důkladnou renovací prošla také dvorana, s níž se v původní koncepci rekonstrukce vůbec nepočítalo. Její zachování se podařilo prosadit až po silném tlaku památkářů a kulturní veřejnosti.
Foto Česká filharmonie.
Galerijní část
Výstavní prostory byly ve 30. letech rozděleny příčkami na řadu menších místností. Obnova původního stavu si proto vyžádala řadu demolic.
Foto Česká filharmonie.
1 / 4
Dvořákova síň
Rekonstrukce koncertního sálu se dotkla jak jeho uspořádání, tak výzdoby. Kvůli novým šatnám byl zvýšen sklon hlediště, došlo k výměně sedaček a zanikla středová ulička. Restaurování se dočkaly štukové stropy i hlavice sloupů.
Foto Česká filharmonie.
2 / 4
Dvořákova síň
Za a pod jevištěm vzniklo technické zázemí v čele s obslužným výtahem pro manipulaci s nástroji.
Foto Česká filharmonie.
3 / 4
Dvorana
Důkladnou renovací prošla také dvorana, s níž se v původní koncepci rekonstrukce vůbec nepočítalo. Její zachování se podařilo prosadit až po silném tlaku památkářů a kulturní veřejnosti.
Foto Česká filharmonie.
4 / 4
Galerijní část
Výstavní prostory byly ve 30. letech rozděleny příčkami na řadu menších místností. Obnova původního stavu si proto vyžádala řadu demolic.
Foto Česká filharmonie.
Po roce 2000
V novém tisíciletí
Od roku 2012 prochází budova úpravami, které reagují na potřeby domácích institucí i na rozvoj technologických možností. V roce 2016 došlo k významné proměně Sukovy síně směrem k větší variabilitě rozložení sálu (mobilní sedačky) a výrazně zdokonalena byla i akustika celého prostoru. Vylepšení se dočkaly také zvukové parametry dvorany a proměnil se interiér Cafe Rudolfinum. Ekonomicky důležitou akcí byl projekt energetických úspor, při němž byly freonové chladící stroje nahrazeny novými jednotkami, byla zateplena střecha nad Dvořákovou síni, dvoranou i výstavními sály.
V roce 2018 došlo k vybudování televizního studia, které zaznamenává a přenáší koncerty České filharmonie v rozlišení 4K. S provozem studia souvisí také modernizace scénického osvětlení ve Dvořákově síni. Menší i větší proměny doznaly vestibul a foyer hudební části budovy, stejně jako oba nárožní salonky. Pravý, blíže Vltavě, se proměnil v Poslechový salonek Jiřího Bělohlávka. V levém, nad hlavní pokladnou, pak najdete Rudolfinum shop České filharmonie.
Vizualizace rudolfinské terasy.
Vizualizace rudolfinské terasy.
Prameny a literatura
Letem Českým světem. Pul tisíce fotograf. pohledů z Čech, Moravy, Slezska a Slovenska. Praha: J. R. Vilímek 1898, s. 233
BIEGEL, Richard: Od Rejdiště k „ostrovu umění“. Rudolfinum a urbanismus moderní Prahy. In: BACHTÍK, Jakub; DUCHEK, Lukáš; JAREŠ, Jakub (eds.): Chrám umění. Rudolfinum. Praha: Česká filharmonie, Národní památkový ústav, Národní technické muzeum 2020, s. 18
Autor neuveden: Otevření „Rudolfina“. Dalibor 1885, č. 6 (14. 2.), s. 53
Autor neuveden: O průmyslných muzejích. Národní listy 1889, č. 316 (15. 11.), s. 2
KUKLA, Ladislav: Noční Prahou. Praha: Granát 1927, s. 293–294
KNITTL, Karel: K zahájení koncertů „České filharmonie“. Dalibor 1896, č. 1–2 (4. 1.), s. 1
Autor neuveden: Volba presidenta T. G. Masaryka dle nové ústavy. Světozor 1920, č. 40 (9. 6.), s. 2
NOVÁČEK, Libor: Genius loci: Rudolfinum – Sukova síň. Znovuotevřená a s novým klavírem. Opera PLUS 2016. Dostupné online
Aby vám web co nejlépe sloužil, potřebujeme váš souhlas
Používáme cookies. Díky nim vám správně fungují naše stránky, rychle tu najdete, co hledáte, a na webech třetích stran vás neobtežujeme reklamou na věci, které vás nezajímají. Váš souhlas nám pomůže zachovat web tak, jak ho znáte, a dál ho pro vás vylepšovat. Děkujeme vám.
Vlastní nastavení cookies
Nezbytné (vždy zapnuto)
Aby web vůbec fungoval
Tyto cookies zajišťují, že web funguje správně a bezpečně. Nezbytné cookies jsou automaticky ukládány do vašeho prohlížeče.
Statistické a analytické cookies
Abychom věděli, co máme zlepšit
S vaším souhlasem můžeme používat nástroje třetích stran, například Google Analytics, které nám pomáhají sbírat zpětnou vazbu a zdokonalovat web. O své soukromí se bát nemusíte. Sledujeme anonymizované údaje: jak velká je návštěvnost stránek, průměrná doba návštěvy nebo to, na které části webu uživatelé klikají.
Typy cookies
_ga_X6LMX9VR0Y
Tento soubor cookie využívá Google Analytics k rozpoznání unikátního uživatele a zaznamenává chování na webu.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 730 dní
_ga_B8SKQ9HHPZ
Tento soubor cookie je používán Google Analytics k sledování jedinečných uživatelů a jejich interakce s webovou stránkou.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 365 dní
_gcl_au
Ukládá a počítá události, které jsou systémem definované jako konverze.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 91 dní
1P_JAR
Cookie je použita DoubleClick (součást Google) aby získávala statistiky z webové stránky a měřených konverzí.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 91 dní
_ga
Tento soubor cookie společnosti Google rozpoznává unikátního návštěvníka, aby nebyl započítán dvakrát.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 730 dní
_gid
Tento soubor cookie společnosti Google rozpoznává unikátního návštěvníka, aby nebyl započítán dvakrát.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 730 dní
_clck
Trvalé uchovávání identifikátoru uživatele a preferencí systému Clarity, jedinečného pro danou stránku, přiřazeného stejnému identifikátoru uživatele.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 182 dní
_fbp
Pokaždé, když uživatel z reklamní kampaně na Facebooku navštíví web, Facebook zapíše tuto informaci.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 93
_dc_gtm_UA-*
Tato cookie je využívána službou Google k zapamatování vašich preferencí a dalších informací.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 1
_ga_4BXXKZJZTZ
Tento soubor cookie využívá Google Analytics k rozpoznání unikátního uživatele a zaznamenává chování na webu.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 730
_ga_GJH9RGDDP5
Tento soubor cookie využívá Google Analytics k rozpoznání unikátního uživatele a zaznamenává chování na webu.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 731
MUID
Identifikuje jedinečné webové prohlížeče, které navštěvují stránky společnosti Microsoft. Tyto soubory cookie jsou používány pro reklamu, analýzu stránek a další provozní účely.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 1 dní
CLID
Identifikuje poprvé, kdy Clarity zaznamenal tohoto uživatele na jakékoli stránce pomocí Clarity.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 365
_gat_UA-*
Tato cookie ukládá a počítá zobrazení stránek.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 1 dní
sid
Cookie využívaná pro identifikaci zařízení v rámci všech služeb Seznam.cz
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 30 dní
SSID
Tento soubor cookie obsahuje digitálně podepsané a zašifrované záznamy o identifikačním čísle uživatele a čase jeho posledního přihlášení do účtu Google.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 365
Marketingové a reklamní cookies
Abychom vás neobtěžovali reklamou, která vás nezajímá
Tyto cookies nám umožňují zobrazovat vám relevantní obsah a reklamu na míru, na základě toho, co vás zajímá.
Typy cookies
__Secure-3PSID
Cookie použitá pro lepší cílení Google reklam založená na zájmech a hledání z platformy YouTube.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 730 dní
__Secure-1PSID
Cookie použitá pro lepší cílení Google reklam založená na zájmech a hledání z platformy YouTube.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 730 dní
SID
Tato Google cookie zjišťuje informace o vašich posledních hledáních na Google, interakcích s výsledky vyhledávání nebo reklamami, a weby, které jste navštívil/a. Tato informace je Google použita ke zvýšení relevantnosti reklam. Společně s cookie HSID je využívána také k zabezpečení.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 730 dní
__Secure-3PAPISID
Tento soubor cookie slouží pro účely cílení k vytvoření profilu zájmů návštěvníka webové stránky s cílem zobrazovat relevantní a personalizovanou reklamu od společnosti Google.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 730 dní
APISID
Tato cookie pro DoubleClick (součást Google) je použita k získávání informací o vašich zájmech nebo zařízení, které je následně použito pro zvýšení relevantnosti zobrazovaných reklam.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 730 dní
__Secure-1PSIDTS
Tento soubor cookie shromažďuje informace o vašich interakcích se službami a reklamami společnosti Google.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 730 dní
__Secure-1PSIDCC
Tento soubor cookie je používán pro účely cílení k vytváření profilu zájmů návštěvníka webové stránky s cílem zobrazovat relevantní a personalizovanou reklamu od společnosti Google.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 730 dní
__Secure-3PSID
Cookie použitá pro lepší cílení Google reklam založená na zájmech a hledání z platformy YouTube.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 730 dní
__Secure-1PSID
Cookie použitá pro lepší cílení Google reklam založená na zájmech a hledání z platformy YouTube.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 730 dní
__Secure-1PAPISID
Cookie použitá pro lepší cílení Google reklam založená na zájmech a hledání z platformy YouTube.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 730 dní
NID
Toto je soubor cookie Google UserID používaný k sledování uživatelů napříč různými částmi webových stránek za účelem pomoci nám porozumět tomu, jak jednotlivci používají naše webové stránky, jaký obsah si prohlížejí a k zlepšení výkonu webových stránek.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 182 dní
_ga_RQXSGJFQ59
Tento soubor cookie je používán službou Google Analytics k sledování jedinečných uživatelů a jejich interakcí s webovou stránkou.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 11 dní
_ga_4BXXKZJZTZ
Tento soubor cookie využívá Google Analytics k rozpoznání unikátního uživatele a zaznamenává chování na webu.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 14 dní
_ga_GJH9RGDDP5
Tento soubor cookie využívá Google Analytics k rozpoznání unikátního uživatele a zaznamenává chování na webu.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 731
__Secure-3PSIDCC
Tento soubor cookie je používán společností Google k vytvoření profilu zájmů návštěvníka webové stránky s cílem zobrazovat relevantní a personalizované reklamy prostřednictvím retargetingu.
Typ: HTTPS | Za kolik dní vyprší: 365
_SECURE-3PSIDTS
Tento soubor cookie shromažďuje informace o vašich interakcích se službami a reklamami společnosti Google. Slouží k měření účinnosti reklam a poskytování personalizovaného obsahu na základě vašich zájmů.
Typ: HTTPS | Za kolik dní vyprší: 730
KADUSERCOOKIE
Součástí reklamního scriptu je script Pubmatic, který vygeneruje jejich cookie, která slouží k identifikaci uživatelů v jejich systému. Pokud se jich ptáme na reklamu, Seznam.cz přidá do požadavku ID z této cookies.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 120
IDE
Tato cookie společnosti Google DoubleClick poskytuje doručování reklam nebo retargeting.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 735
_ga_6FP6XTYM0P
Slouží službě Google k rozeznávání jednotlivých uživatelů.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 735 dní
Funkční cookies
Funkční cookies jsou typem souborů cookie, které zajišťují správnou funkčnost webové stránky nebo poskytují vylepšenou funkcionalitu a personalizaci. Na rozdíl od jiných typů cookies používaných pro marketingové nebo sledovací účely jsou funkční cookies primárně navrženy k zlepšení uživatelského zážitku tím, že uchovávají preference, pamatují si nastavení nebo umožňují určité funkce, jako je výběr jazyka, uchování nákupního košíku, ověření přihlášení a další. Tyto cookies jsou zásadní pro správné fungování webové stránky a obvykle nesbírají osobně identifikovatelné informace.
Typy cookies
SIDCC
Tento soubor cookie je používán společností Google k poskytování identifikace důvěryhodného webového provozu.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 365 dní
__Secure-ENID
Soubor cookie společnosti Google, který slouží k uchování dat o chování uživatele.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 183 dní
SEARCH_SAMESITE
Slouží ke správnému posílaní dat do Google.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 1 dní
HSID
Tento soubor cookie obsahuje digitálně podepsané a zašifrované záznamy o identifikačním čísle uživatele a čase jeho posledního přihlášení do účtu Google.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 365 dní
APNUID
Součástí reklamního scriptu Seznam.cz je script Xandru (dříve AppNexus), který vygeneruje jejich cookie, která slouží k identifikaci uživatelů v jejich systému. Pokud se jich ptáme na reklamu, tak přidáváme do požadavku id z této cookie.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 120 dní
ar_debug
Tato cookie je využívána společností DoubleClick k debugování reklam.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 365 dní
Nezařazené cookies
Tyto cookies postupně zařazujeme do výše uvedených kategorií.
Typy cookies
_gac_UA-29439845-14
Typ: | Za kolik dní vyprší:
_ga_J3DE8FGXJH
Typ: | Za kolik dní vyprší:
S
Typ: | Za kolik dní vyprší:
cmprefferer
Typ: | Za kolik dní vyprší:
Více o cookies
Cookies jsou malé datové soubory, které slouží pro váš příjemnější zážitek z používání našeho webu a dočasně se ukládají ve vašem prohlížeči.
Dle zákona můžeme bez vašeho souhlasu ukládat jen cookies, které jsou nezbytné pro správný provoz webu. Pro všechny ostatní druhy cookies potřebujeme vaše povolení.
Svůj souhlas a nastavení cookies můžete kdykoliv změnit nebo zrušit přes odkaz Nastavení cookies v patiččce webu.